På nolltid tappade jag förtroendet för min chef……
Förtroende och tillit!
Som relativt ny på mitt jobb hade jag hamnat i en ohållbar situation med en extremt tuff arbetssituation. Jag hade med hög ambition tackat ja till ett för stort antal nya utvecklingsprojekt som lett till stress och alldeles för mycket övertid. Till slut tog jag mod till mig och bad min chef (som jag inte haft så mycket dialog med ännu) om ett möte. Jag redogjorde för min situation och bad om att få stöd med hur jag skulle tänka för att lyckas prioritera rätt.
Han lyssnade ett tag och började sen berätta, mycket detaljerat, hur mycket han själv hade behövt jobba den senaste tiden, som sannolikt var mer än jag hade behövt. Han avslutade sin monolog med att säga: "Jag förväntar mig att du själv tar tag i detta och prioriterar ditt jobb bättre, så att du inte hamnar där igen."
Jag lämnade mötet mycket frustrerad.
Mitt förtroende för honom försvann. Jag lyckades lösa min situation med stöd från kloka kollegor. Under den tiden jag jobbade kvar förblev förtroende för chefen mycket lågt. Han återkom ofta till att berätta hur mycket han själv behövde jobba. Någon förutsättning till att bygga tillit mellan oss uppstod aldrig.
Har efteråt funderat en del på vad som egentligen hände och om jag kunde ha gjort på något annat sätt?
Var det rätt att förvänta mig att min chef skulle leva upp till sitt löfte att ge mig stöd när jag så tydligt markerade att jag ville att han skulle dela med sig av sin kompetens och erfarenhet, som jag uttryckte att jag behövde?
Var det rätt att utmana mig att lösa problemet själv och i stället göra det tydligt att ha minsann också hade jobbat riktigt hårt?
Handlade detta om förtroende, tillit eller både och?
Förtroende och tillit är centrala begrepp inom både socialpsykologi och organisationsteori, och de spelar en avgörande roll i alla interpersonella relationer.
Som ledare är det avgörande att jag aktivt arbetar för att bygga och upprätthålla både ett hållbart förtroende och en grundläggande tillit till alla mina medarbetare. Det är inte bara viktigt för den dagliga verksamheten, utan det spelar också en central roll i att skapa en positiv arbetsmiljö och öka medarbetarens engagemang och produktivitet.
Trots att begreppen ofta används synonymt, finns det viktiga skillnader mellan dem.
Förtroende kan definieras som en tro på en annan persons förmåga, integritet och avsikter. Där finns en förväntan att den andra personen har förmågan och kommer att agera på ett sätt som är fördelaktigt. Förtroende kan existera utan att man behöver visa sårbarhet.
"Jag ber dig att utföra en uppgift som jag har en uppfattning om att du vet hur den ska utföras". Jag har förtroende för dig!
I detta fall hade jag en förväntan att min chef skulle stödja min professionella utveckling genom att erbjuda kunskap och mentorskap. Det skedde inte trots att han vid min anställning hade lovat mig just det. Förtroendet för min chef försvann!
Tillit handlar mer om en känslomässig inställning. En mer djupgående känsla av säkerhet i relationen, där båda kan öppna sig för varandra och är villiga att ta risker för varandra. Tillit innebär också att båda är beredda att visa en högre grad av sårbarhet.
"Jag ber dig att lösa en uppgift som jag inte har en aning om hur den ska lösas". Jag känner tillit till dig!
I detta fall visste jag inte hur jag skulle lösa uppgiften och hade modet att visa min sårbarhet. Min chef borde ha visat att han var på min sida och brydde sig om mig och tydligt visat att vi skulle lösa detta tillsammans.
Då förtroendet saknades i min relation till chefen fanns inte grunden till att bygga tillit överhuvudtaget.
Skillnad mellan förtroende och tillit
Förtroende är ofta kognitivt, baserat på rationella överväganden och bevis. Tillit är mer affektivt och bygger på känslor och emotionella band.
Till exempel kan en investerare ha förtroende för en företagsledare baserat på ledarens tidigare prestationer medan tilliten kan komma från en långvarig relation där ledaren visat mig empati och förståelse.
Likheter mellan förtroende och tillit
Både förtroende och tillit är avgörande för att bygga och upprätthålla relationer, oavsett om de är professionella eller privata.
I en arbetsgrupp är förtroende viktigt för att skapa en effektiv arbetsmiljö, och tillit gör att medarbetaren vågar dela med sig av idéer och misslyckanden utan rädsla att få kritik.
Både förtroende och tillit kan utvecklas och förändras över tid. De kan stärkas genom att konsekvent uppleva positiva erfarenheter/uppvisade beteenden eller brytas ner på nolltid av i värsta fall en eller flera negativa händelser/uppvisade beteenden.
I engelska används oftast begreppen "confidence" för förtroende och "trust" för tillit. Dock är det vanligt att man även där använder begreppen synonymt.
Att bygga både förtroende och tillit med individerna i teamet är avgörande för att skapa hållbara och framgångsrika interaktioner. Även i andra aspekter av livet.
I vår nyutkomna bok Den Lojala Medarbetaren kan du läsa mer om vad viktiga medarbetare behöver för att välja att stanna kvar i verksamheten.
Inbjudan till kostnadsfria frukostwebinarier!
28 november och 12 december 2024!
"Vad är det som får viktiga medarbetare att stanna?"